blog, בלוג בריאות, מתכונים בריאים ודיאטטיים

הדיאטה של הרמב”ם

המשפט “יהיו מזונותיך תרופותיך” היה אחד מהעקרונות המנחים של הרמב”ם בעודו פיתח שיטת אכילה בריאה שיכולה לספק לכל אדם חיים בריאים וטובים יותר.

בשנים האחרונות יש נהירה של ממש חזרה אל השיטות והגישות שהרמב”ם מציע לגבי אוכל, אכילה וההתנהלות שלנו עם האוכל שלנו.

אם גם אתם מתעניינים בתזונה על פי הרמב”ם אתם מוזמנים להמשיך לקרוא.

מהם עקרונותיה של דיאטה נכונה על פי הרמב”ם?

בריאות עפ”י הרמב”ם היא קודם כל להקשיב לגוף שלנו ולהבין ממנו מהו באמת צריך. לכן, הרמב”ם טוען כי במידה ואתם צריכים להתפנות, עליכם לעשות זאת באופן מידי. לא טוב להשאיר בגוף את הדברים שעלינו לסלק ממנו, לכן גשו לשירותים ברגע שאתם חשים את הצורך בכך.

בנוסף, הרמב”ם גורס כי על אדם לאכול רק שהוא מרגיש רעב ולשתות רק כשהוא באמת צמא. כבר אז הרמב”ם ידע כי קשה לנו להבחין בין מצב שבו אנחנו באמת רעבים לבין מצב שבו סתם בא לנו משהו מתוק או מנחם, ולפיו עלינו להתעכב על התחושות האלו ולהבין מה באמת מניע אותן.

אחד הדברים החשובים שעליהם שם הרמב”ם דגש היא הפעילות הגופנית. הרמב”ם גורס כי במידה ואדם אוכל כמו שצריך אך הוא איננו מתאמן כאילו הוא לא ביצע דבר. לכן יש להקפיד על ביצוע פעילות גופנית סבירה על מנת להגיע לאורח חיים בריא יותר.

הרמב”ם ממליץ לנו לא לאכול עד למצב שבו אנחנו מרגישים מפוצצים, שהקיבה שלנו מלאה באמת האחוזים. במקום זאת, ממליץ הרמב”ם לאכול עד למצב שבו הקיבה שלנו כמעט מלאה (75% מנפח הקיבה) ולהמתין גם אם אנחנו רוצים לגשת ולאכול עוד. אם נמתין רבע שעה פעמים רבות נגלה כי הרצון שלנו לאכול עוד פשוט נמוג.

אחת ההמלצות המוכרות ביותר של הרמב”ם בכל הנוגע להתנהגות שלנו בזמן האוכל היא לא לשתות מים במהלך האכילה, על מנת לא לדלל את מיצי הקיבה החיוניים לתהליך העיכול שלנו.

ישנם לא מעט מאכלים שעליהם שם הרמב”ם דגש וטוען כי יש להפריד אותם משאר המאכלים על מנת להגיע למצב בריא יותר. לדוגמא, ממליץ הרמב”ם להימנע ממוצרים שגורמים לנו לעצירות אך כן לאכול אותם בסוף הארוחה שלנו, כך שאם אתם חובבי רימונים אולי כדי להשאיר אותם לקינוח.

הרמב”ם אמנם לא היה אדם צמחוני, אך כבר אז הוא ידע לזהות את הנטייה האנושית להפרזה בכמויות הבשר שאנחנו אוכלים. לפי הרמב”ם, יש לוודא שאנחנו לא אוכלים יותר מדי בשר, בטח שלא בשר\ דג מלוח מדי או בשר מיושן. בכלל, הרמב”ם מציע להימנע ממאכלים ישנים ומאכלים המדיפים ריח לא נעים.

ישנם מאכלים שהרמב”ם מכיר בחשיבותם ובסגולות שלהם שיכולות לסייע לבני האדם. הרמב”ם ממליץ לנו לאכול הרבה פירות וירקות טריים, גבינות טובות, בשר בקר, בשר כבש, לחם העשוי מחיטה מלאה, ביצים, יין ודבש למבוגרים ועוד.

הרמב”ם ממליץ לנו לאכול את האוכל שלנו מהקל אל הכבד, כלומר להתחיל מהמזון הקל ביותר שמונח על שולחנכם ולעבור אט אט אל הכבד ביותר. בנוסף, הרמב”ם דוגל בשינוי התפריט בהתאם לעונות השנה כדי שיתאימו לטמפרטורות הגוף שלנו. מה זה אומר? בחורף – הקפדה על מאכלים חמים ומלאי תבלינים שמחממים את גופנו (מרקים, בשרים מבושלים, תבשילים חמים ועוד), בקיץ – מאכלים קרים, צוננים ופחות מתובלנים שלא יגרמו לגוף שלנו להתחמם יתר על המידה (למשל גבינות, יוגורטים, פירות וירקות טריים)

גם השינה שלנו משחקת תפקיד בדיאטה של הרמב”ם. לפי הרמב”ם יש להימנע מאכילה לפני השינה משום שהעיכול במהלך השינה איטי הרבה יותר, העיכול יעשה בצורה פחות תקינה ויקשה על הגוף לסלק ממנו את הפסולת כמו שצריך.

אז איך נראה תפריט שבנוי על תזונה על פי הרמב”ם?

כפי שכבר אמרנו, הרמב”ם גורס כי יש לשנות את התפריט על פי עונות השנה כך שיתאמו לחום גופנו. עם זאת, צירפנו לכם כאן תפריט לדוגמא שעומד בכל דרישותיה של הדיאטה של הרמב”ם
 
*ארוחת הבוקר
ארוחה המורכבת מפירות + יוגורט ( בקיץ )
 סלט+ ביצה+ טחינה + 5 שקדים
 
*ארוחת הצהריים
מנת חלבון (עוף\דג) לא מטוגנים + ירקות מבושלים\ מאודים מרק ירקות דלעת וגזר + גרונות הודו או בשר הודו ( בחורף) ירקות + חזה עוף מוקפץ

*ארוחת ביניים 
תה צמחים + פרי 
 
*ארוחת הערב
פשטידת ירקות+ סלט ירקות+ חביתה + גבינה עד 5% / דייסת שיבולת שועל

בהצלחה!

לדיאטה קלה ומהירה בדרך טבעית לחצו ⇐כאן

 

3 thoughts on “הדיאטה של הרמב”ם

  1. נרקיס מעתוק הגיב:

    תודה על מאמר מדהים!!!
    הולכת ליישם את הדיאטה 🙂

    1. קורל ברנע הגיב:

      איזה כיף לקרוא את המאמר הדפסתי את הדיאטה תודה לכם!

  2. סיגל רגב הגיב:

    דיאטה מעולה בזכותכם אתחיל אותה אחרי זמן רב שדחיתי אתם אלופים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *